W szermierce olimpijskiej, zawodnicy rywalizują na macie, który jest długa na 14m (45.9ft) i szeroka na 1.5m (4.9ft).
Walka szermiercza
Każda „walka” składa się z trzech rund po 3 minuty, z minutową przerwą pomiędzy rundami. Zwycięzcą zostaje ten, kto pierwszy uzyska 15 ważnych trafień lub największą ich liczbę do końca walki.
Szermierze poruszają się tam i z powrotem po torze. Na każdym końcu znajduje się obszar poza ringiem, który jeśli szermierz przekroczy, prowadzi do odjęcia punktu.
Szermierze salutują swojemu przeciwnikowi, sędziemu i publiczności na początku i na końcu każdej walki.
Punktacja w szermierce
Światła – Czerwone lub zielone światło oznacza, że trafienie wylądowało na ważnym obszarze docelowym. Światło po stronie szermierza, który zaliczył trafienie zapala się, a sędzia wtedy przyznaje trafienie. We florecie i szabli, gdy oba czerwone i zielone światła migają, sędzia decyduje, kto zdobył punkt. Białe światło może oznaczać niecelne trafienie w florecie (trafienie nie jest przyznawane) lub błąd w florecie lub szabli.
Right-of-way – Kiedy zapalają się zarówno czerwone jak i zielone światła, sędzia musi zdecydować, który zawodnik był w ataku, kiedy zapaliły się światła, aby określić, komu należy przyznać trafienie. W epee nie stosuje się tego prawa – w epee, szermierz, który uderzy pierwszy zdobywa punkt; jeśli obaj szermierze uderzą w ciągu 1/25 sekundy, obaj otrzymują trafienie.